kinesist deurne manuele therapie

Nekpijn door stress in deze bizarre corona ( COVID-19) tijden

Posted on 26- March-2020 By kinecenter

rugoefening antwerpen kinesitherapie deurne

Nekpijn door stress in deze bizarre corona ( COVID-19) tijden

In deze tijd zullen vele van jullie wel één of andere vorm van stress ondergaan. Ga ik besmet worden door het virus? Hoe gaat mijn werk hieronder leiden? Hoe ga ik alle leerstof aan mijn kinderen aanleren?
Al deze vragen kunnen leiden tot een verhoogd stressniveau. Dit is nu net een van de grootste risicofactoren voor acute nekpijn [1, 2], ondanks dat wetenschappers er nog niet helemaal uit zijn hoe dit mechanisme juist werkt.
Nekpijn door stress in deze bizarre corona ( COVID-19) tijden is een nieuwe uitdaging.

Hoe nekpijn voorkomen?

Via enkele handige tips gebaseerd op wetenschappelijk onderzoek gaan we zien hoe je zelf nekpijn kan voorkomen als je meer stress hebt.

  • Wetenschappelijke studies tonen aan dat een grotere bewegelijkheid van de nek leidt tot minder nekklachten. Daarom is het belangrijk de beweging van je nekwervels te onderhouden. Dit kan je doen door je hoofd rustig naar links en recht, boven en onder te bewegen tot aan de grens van je beweging. Probeer dit dagelijks minstens 10 keer in iedere richting te herhalen. [1, 3]
  • Ga sporten! Bouw voor jezelf de routine op om minstens 3 dagen per week aan sport te doen. Het maakt niet uit welke sport, zolang je maar in beweging bent. Je kan gaan wandelen, fietsen, lopen, oefeningen op een matje doen. Uit studies blijkt dat als je minder dan 2 keer per week actief beweegt, de kans 1.4 keer groter is dat je nekklachten gaat ontwikkelen. [4]
  • Probeer je stressniveau te verlagen. Dit klinkt makkelijker gezegd dan gedaan, maar er zijn wel degelijk manieren om dit te doen. Buiten bijvoorbeeld minder naar het nieuws te kijken (beperk dit bijvoorbeeld tot één keer per dag) om zo niet constant met het slechte nieuws over het coronavirus te worden geconfronteerd, kan je ook eens mindfullness proberen. Een groot wetenschappelijke review die 17 verschillende studies bundelde (in totaal meer dan 1700 mensen) bleek dat 16 van de 17 studies een duidelijk positief effect hadden op het stressniveau bij gezonde mensen. [5]
    Nekpijn door stress in deze bizarre corona ( COVID-19) tijden kan vermeden worden door het toepassen van deze aandachtspunten.

Wat als je al nekpijn hebt?

Als je nekpijn krijgt in deze periode is de kans groot dat het om aspecifieke nekpijn gaat. Dit wil zeggen dat er geen bepaalde structuur aan te wijzen is als oorzaak van de pijn. Vaak is dit ook pijn die vanzelf terug verdwijnt als je actief blijft.
Als de pijn echter blijft aanhouden spelen manuele therapie en verschillende soorten oefeningen een grote rol in het herstel van je nek. [6] Hierbij kunnen wij, als kinesitherapeut, je helpen tijdens deze weken.

Kinesitherapie videoconsult

Hoe gaat dit in zijn werk?

videoconsult kinesitherapie

U neemt contact met ons op via het contactformulier op deze site en één van onze kinesitherapeuten zal je via een één op één videoconsult kinesitherapie specifieke oefeningen geven om de pijn te verminderen en je nekpijn te verhelpen. Op deze manier kunnen we onmiddellijk bijsturen zodat de oefeningen correct worden uitgevoerd. Ook na dat de klachten verholpen zijn kunnen we preventief een oefenschema samenstellen om de doorgemaakte klachten te voorkomen. Preventie en educatie zijn zeer belangrijke pijlers binnen onze kinesitherapie praktijk.

Voor verder informatie mag U ons gerust contacteren op tel 03/ 326 03 91. We hebben nog andere blog-artikels die je mogelijks kunnen interesseren over nekklachten.

Onze praktijk is elke weekdag geopend van 8.00 tot 21.00 uur.

Je kan ook een online afspraak maken. 

Om onze andere blogs te lezen kan je hier klikken.

Hou U gezond!

1. Hush, J.M., et al., Individual, physical and psychological risk factors for neck pain in Australian office workers: a 1-year longitudinal study. Eur Spine J, 2009. 18(10): p. 1532-40.

2. Linton, S.J., A review of psychological risk factors in back and neck pain. Spine (Phila Pa 1976), 2000. 25(9): p. 1148-56.

3. Norlander, S., et al., Reduced mobility in the cervico-thoracic motion segment–a risk factor for musculoskeletal neck-shoulder pain: a two-year prospective follow-up study. Scand J Rehabil Med, 1997. 29(3): p. 167-74.

4. Korhonen, T., et al., Work related and individual predictors for incident neck pain among office employees working with video display units. Occup Environ Med, 2003. 60(7): p. 475-82.

5. Sharma, M. and S.E. Rush, Mindfulness-based stress reduction as a stress management intervention for healthy individuals: a systematic review. J Evid Based Complementary Altern Med, 2014. 19(4): p. 271-86.

6. Tsakitzidis, G.a.R., Roy and Dankaerts, Wim and Royen, Paul, Non-specific neck pain and evidence-based practice. European Scientific Journal, 2013. 9: p. 1-19.

kinesitherapie
dry needling manuele therapie kinesitherapie
kinesitherapie Antwerpen dry needling
kinesitherapie Antwerpen dry needling
kinesitherapie Antwerpen dry needling
beroepsvereniging kinesitherapie Deurne